about

nederlands

Vanuit het verlangen haar ervaring te delen en anderen mee te nemen in haar enthousiasme over het maken begon Marisa Rappard in 2006 met educatieprojecten in verschillende vormen. Op Buitenkunst ontdekte ze de bruisende energie van het samen maken en het onderzoeken van een thema. Bij Kade Ateliers en het UCK nam ze een wisselend publiek van beginners en gevorderden mee in het tekenen. Sinds 2011 geeft ze zelfstandig tekencursus voor gevorderden en (semi)professionals. Ook begeleidt ze collega’s in adviesgesprekken individueel. Bij ArtEZ is ze terugkerend gastdocent tekenen. In 2019 startte zij met Arno Kramer en Mariette Linders de masterclass tekenen Drawing Inventions Academy. Rappard gaat liefst inhoudelijk de diepte in. Naast technische aspecten van het maken richt zij zich erop de randvoorwaarden te creëren die nodig zijn om hand, hart en hoofd zo kloppend mogelijk te laten samenvallen en de maker zo vanzelfsprekend mogelijk in dialoog te laten zijn met de tekening.

english

Marisa Rappard’s teaching practice and educational projects flow forth from the desire to share her experience and enthousiasm in making art with others. Since 2006 she has been teaching at art schools as well as amateur drawing institutes. Her current practice consists of drawing courses for (semi)professionals and individual coaching for artists, both live and online. She is co-founder of, and coach for drawing masterclass Drawing Inventions Academy.

Deelnemers zeiden:

‘Je bent een prettige docent, die mensen de ruimte geeft, hen zelf het antwoord laat bedenken, maar ook verrassend uit de hoek kan komen.’

‘Je hebt veel geduld, interesse in anderen en hun werkwijze, je staat stil bij wat de talenten en valkuilen van iemand zijn.’

‘Je neemt ruim de tijd om met ieder individueel door te praten, besteedt aandacht aan elke deelnemer en hebt veel inhoudelijke vakkennis.’

‘Je vraagt steeds opnieuw door en dwingt zo de dingen te benoemen en te motiveren. IJzersterk vind ik dat.’

‘Je weet iedere deelnemer op zijn eigen niveau te benaderen en verder te helpen, of hij nu veel of weinig ervaring heeft.’

‘Je daagt me uit en geeft me telkens net die aanwijzing waarmee ik weer een stap verder kom.’

‘Je bent betrokken. En het is leerzaam om even met jouw ogen te kijken.’

Testimonials:

‘You are a tranquil teacher who provides people with space to come up with their own answers, but who can surprise definitely when observing or explaining yourself.’

‘You are very patient person. You take a great deal of interest in the other’s way of working and pay attention to their strenghts as well as the qualities they can work on.’

‘You take a lot of time to talk with each participant thoughtfully and have a lot of in-depth knowledge of your discipline.’

‘You keep insisting on letting me reflect and make me answer my own questions. Thus you force me to give words to what I’m doing and discover my motivation. I really appreciate that.’

‘You level with each workshop participant according to their abilities, whether they have little experience or much.’

‘You challenge me to take steps forward and know how to give me the right tip at the right moment.’

‘You are committed. And I learn from looking with your eyes.’